Fondé au 1912 Pike Market, la société Starbucks a connu un certain succès : près de 20.000 points de vente à l'échelle mondiale (contre 30.000 environs pour McDonald's et 35.000 pour Subway).
Avant d'être un produit, Starbucks correspond également à une marque. La foule des touristes qui se pressent dans le magasin historique du Pike Market et qui repart avec sa boisson et son mug siglé (même nous) ne démentira sans doute pas le vice-président cité par Naomi Klein dans son indispensable livre No Logo (1999) :
"Scott Bedbury, Stabucks' vice president of marketing, came from a previous branding success at Nike where he oversaw the launch of the "Just Do It!" slogan. Here he explains the common techniques used to infuse the two very different brands with meaning:
Nike, for example, is leveraging the deep emotional connection that people have with sports and fitness. With Starbucks, we see how coffee has woven itself into the fabric of people's live, and that's our opportunity for emotional leverage....A great brand raises the bar--it adds a greater sense of purpose to the experience, whether it's the challenge to do your best in sports and fitness or the affirmation that the cup of coffee you're drinking really matters."
PS : Nous avons pour notre part découvert le café des sirènes à Shanghai en 2009.La franchise était presque absente de Paris à l'époque.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire